5-02-22
POMORSKIE. Inwestycja również na DK22
Bezpieczne przejścia dla pieszych, zatoki
autobusowe i chodniki
Konsekwentnie poprawiamy bezpieczeństwo na drogach krajowych. Zawarliśmy umowy na szereg małych zadań dotyczących budowy i doświetlenia przejść dla pieszych, budowy chodników, zatok autobusowych i sygnalizacji świetlnej. Inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Zatoki autobusowe i chodniki powstaną do końca czerwca br., a prace na przejściach zakończą się miesiąc później.
W ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) w Godętowie (DK6), przy skrzyżowaniu z ul. Długą (do Łęczyc), powstanie sygnalizacja świetlna oraz doświetlone zostaną przejścia dla pieszych. Ma to związek z dużym natężeniem ruchu w tym miejscu. Dzięki realizacji inwestycji, sylwetki pieszych będą widoczne dla kierujących pojazdami na obu drogach. Dodatkowo wykonana zostanie infrastruktura dla osób niewidomych i niedowidzących. Koszt prac wyniesie ok. 338 tys. zł.
Sygnalizacja świetlna, infrastruktura dla niewidomych i niedowidzących oraz dedykowane doświetlenie przejścia dla pieszych przez jezdnię drogi krajowej powstanie na skrzyżowaniu DK7 z ul. Jarzębinową w Lniskach oraz z ul. Derdowskiego w Leźnie. W tej drugiej lokalizacji akomodacyjna sygnalizacja świetlna skoordynowana będzie z sąsiednią sygnalizacją świetlną, funkcjonującą na skrzyżowaniu z Aleją Lipową.
W Babim Dole (DK20) powstaną nowe chodniki o długości 130 m, które łączyć się będą z tymi istniejącymi. Dodatkowo w ramach zadania wybudowane zostanie oświetlenie drogowe na długości 375 m, a dwa istniejące przejścia dla pieszych zostaną specjalnie doświetlone. Piesi będą również widoczni na wszystkich przejściach w obrębie obu rond w Żukowie na DK20 i DK7. Tu pojawi się również infrastruktura dla osób niewidomych i niedowidzących ułatwiająca im korzystanie z przejść. Koszt powyższych prac wyniesie ok. 1,4 mln zł.
W Hopowie zainstalujemy sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu DK20 z ulicami Kościelną i Św. Floriana. Dobudujemy (po prawej stronie, patrząc w kierunku Żukowa) chodnik o długości 125 m, a istniejące przejście dla pieszych doświetlimy. Ponadto w ramach zadania zrealizujemy fragment odwodnienia, sieć teletechniczną oraz murek oporowy. Prace zostały wycenione na blisko 900 tys. zł.
Sygnalizacje świetlne wraz z doświetleniem przejść dla pieszych oraz infrastrukturą dla osób niewidomych i niedowidzących wykonamy w trzech miejscach na drodze krajowej nr 22. W Chrząstowie, przy skrzyżowaniu z drogą gminną do Stołczna, w Człuchowie na skrzyżowaniu z ulicami Kołłątaja/Wołodyjowskiego, oraz w Rychnowach na skrzyżowaniu z drogą na Krzyżanki i do centrum wsi. Koszty tych prac na DK22 wyniosą nieco ponad 1 mln zł.
Doświetlenie przejść dla pieszych z infrastrukturą dla osób niedowidzących zamontujemy także w czterech miejscach na DK55. W Sztumie na skrzyżowaniu z ul. Barczewskiego (droga na Kalwę) oraz w trzech w Kwidzynie. Na wlotach Ronda Pod Zegarem, za skrzyżowaniem DK55 z ul. Mickiewicza (powstanie także sygnalizacja świetlna wzbudzana przez pieszych) oraz przy wylocie z Kwidzyna na Grudziądz w Kwidzynie Miłosnej (wykonamy także azyl dla pieszych).
Koszt powyższych zadań na DK55 wyniesie ok. 960 tys. zł.
Zatoki autobusowe, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe
Poza zadaniami z obszaru BRD, związanymi z przejściami dla pieszych, będziemy realizowali także inne. Wśród nich jest budowa dwóch zatok autobusowych na DK21 służących mieszkańcom Moczydła. W ramach zadania, oprócz zatok, powstaną chodniki zapewniające dojście do nich o długości 50 i 86 m. Koszt inwestycji wyniesie ok. 323 tys. zł.
W pobliskim Zielinie powstanie chodnik o długości 321 m, przepust oraz zostaną przebudowane zjazdy na posesje. Ten ciąg pieszy będzie poprowadzony częściowo po obu stronach drogi i będzie stanowił kontynuację istniejącego chodnika. Koszt wyniesie ok. 296 tys. zł.
Natomiast w Pszczółkach na DK91 powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,5 m i długości 583 m (po lewej stronie, patrząc w kierunku Tczewa). Dodatkowo zostanie zrealizowana kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie uliczne. Koszt inwestycji wyniesie nieco ponad 2,5 mln zł.
O Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podejmowane w ramach Programu działania są ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.
GDDKiA Gdańsk
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.