14-06-23
Powiat chojnicki. Informacji udziela naczelnik
CZERSK – CHOJNICE. Przebudowa
DK22 – lokalizacja ekranów akustycznych


Fot. ilustracyjne. Budowa jednego z ekranów przy DK 22 – teren gminy Chojnice.


Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (oddział w Gdańsku)  udziela informacji w sprawie lokalizacji ekranów akustycznych na przebudowywanej DK22, które powstają w różnych miejscach trasy Czersk – Chojnice.

„Lokalizacja ekranów akustycznych na analizowanym odcinku DK 22 została określona po przeprowadzonej analizie akustycznej wykonanej na etapie KIP, a następnie ROOŚ dla prognoz ruchu drogowego przewidywanego w dwóch horyzontach czasowych tj. dla roku 2022 r. oraz 2032 r. po uprzednim zinwentaryzowaniu zabudowy chronionej akustycznie.  Obowiązek dotrzymania standardów akustycznych wynika z zapisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U z 2019 r. poz. 1396 z późniejszymi zmianami), zatem dla zabudowy wymagającej ochrony akustycznej  dla której w w/w horyzontach czasowych stwierdzono przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (tj. Dz. U. z 2014 r., poz. 112) wskazano lokalizację ekranów akustycznych. Ekranu akustyczne zostały zaprojektowane dla przekroczeń stwierdzonych w najbardziej odległym horyzoncie czasowym tj. dla roku 2032.  Dodatkowo biorąc pod uwagę specyfikę układu przestrzenno-kulturowego w wyznaczeniu lokalizacji zabezpieczeń akustycznych uwzględniono następujące uwarunkowania tj. :

1)            Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego (BRD) – zapewnienie odpowiedniego dla drogi krajowej klasy GP poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) – jednym z głównych celów analizowanej inwestycji jest Likwidacja jednego z Miejsc Niebezpiecznych w ciągu dróg krajowych. W tym celu zaprojektowano chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, poprawiono widoczność, zapewniono odpowiednio widoczne i bezpieczne zjazdy/wjazdy na drogę krajową. Aby zastosować szereg z proponowanych ekranów konieczne by było wykonanie w nich przesuwnych bram wjazdowych aby zapewnić ciągłość zabezpieczenia akustycznego oraz możliwość wjazdu na posesję. Konsekwencją tego jest konieczność zapewnienia miejsca na zatrzymanie się pojazdu na drodze do czasu otworzenia się bramy w ekranie. Z uwagi na brak miejsca w pasie drogowym (bliskość zabudowy, infrastruktura drogowa i towarzysząca) nie ma możliwości zrobienia zatok lub szerokiego pobocza. W takim przypadku samochody wjeżdżające/wyjeżdzające z bram będą stanowiły zagrożenie dla innych pojazdów i znacząco wzrasta ryzyko. Z tego też względu w przypadku gdy dla analizowanego ekranu nie ma możliwości zapewnienia bezpiecznego dojazdu do posesji zalecono rezygnację z niego.

2)            Oddziaływanie na zabytki – na analizowanym obszarze część budynków jest objęta ochroną konserwatorską tak na szczeblu wojewódzkim (rejestr Zabytów, wojewódzka ewidencja zabytków) jak i gminnym (gminna ewidencja zabytków). Wykonanie ekranów akustycznych na wysokości tych budynków znacząco pogarsza ich odbiór jak również zaburza układ przestrzenny tkanki zabytkowej. Prawdopodobne jest również to, że projekt ekranów w rejonie obiektów zabytkowych zostanie negatywnie uzgodniony przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

W wyniku w/w analiz cześć ekranów akustycznych stała się niemożliwa o realizacji. Ostateczna ilość ekranów akustycznych została określona w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej w dniu 8 lipca 2021 r. przez Burmistrz miasta Czersk.”
– informuje Andrzej Szyler naczelnik Wydziału ds. Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa w GDDKiA w Gdańsku.

(red)





Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.