2-03-18
Powiat chojnicki. Ruszy ze stacji lokomotywa …
Czersk ma stać się stacją PKP Intercity
na liniach dalekobieżnych z północy na południe
W chojnickim ratuszu dyskutowano o projekcie i planowanych pracach na kilku liniach kolejowych ważnych dla Chojnic, Człuchowa i Czerska. Wiadomości są bardzo dobre. Łącznie ma być zmodernizowane ok. 200 km.
W chojnickim ratuszu dyskutowano o modernizacji w tym elektryfikacji linii kolejowych w regionie. | fot. (olo)
Jest to bardzo duży projekt, dotyczy on ok. 200 km kilku linii kolejowych w dwóch województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim. Omawiane studium wykonalności ma na celu pokazać czy dana inwestycja ma sens i w jakim zakresie powinna być ona realizowana. Reprezentanci wykonawcy dokumentacji omówili wstępne założenia projektu modernizacji (w tym w niektórych przypadkach budowy drugiego toru) oraz co ważne, w każdym przypadku elektryfikacji kilku ważnych linii kolejowych dla naszego regionu.
Jak podkreślano, właśnie brak elektryfikacji niektórych odcinków powoduje największe problemy i dlatego elektryfikacja ma być priorytetem podczas zaplanowanej inwestycji. Ma to nie tylko usprawnić ruch, ale też spowodować, że przez Chojnice i Czersk zostaną uruchomione nowe połączenia. Czersk ma stać się stacją PKP Intercity na liniach dalekobieżnych z północy na południe! Ułatwi to również podróżowanie chojniczanom, którzy nie będą musieli już na niektóre połączenia jechać aż do Tczewa.
Projekt zakłada modernizację i elektryfikację na linii 203 Tczew – Kostrzyn na odcinku Czersk – Starogard, Czersk – Chojnice aż do Wierzchowa Człuchowskiego, linia 208 Działdowo - Chojnice na odcinku Wierzchucin – Tuchola – Chojnice, linia 210 Chojnice – Runowo Pomorskie na odcinku Chojnice – Człuchów. Do tego powstanie opracowanie dokumentacji dla „węzła Czersk”, który może zyskać bardzo dużo. W planach są prace na odcinkach Lipowa Tucholska – Szlachta (istniejący odcinek oraz dawna łącznica w Lipowej Tucholskiej, która umożliwia dojazd do Czerska bez zmiany kierunku jazdy), oraz linia 215 Laskowice Pomorskie – Bąk na odcinku Śliwice – Szlachta – Czersk – Bąk.
Ważny ma stać się „węzeł Czersk”. Jak zdradzono, PKP Intercity w przypadku elektryfikacji linii Lipowa Tucholska – Czersk – Bąk, jest zdecydowana część połączeń dalekobieżnych „puścić” zamiast przez Laskowice Pomorskie właśnie przez Czersk, co wpłynęłoby na poprawę połączeń dla mieszkańców powiatu chojnickiego. Jest też pomysł budowy nowej ok. 8-kilometrowej linii Wierzchowo Człuchowskie – Człuchów, co pozwoli połączyć linie 203 i 210. Dla Człuchowa ma to ogromne znaczenie, gdyż włączy miasto (wykluczone kolejowo i autobusowo) w istniejącą linię Piła – Złotów -Chojnice – Starogard Gdański – Tczew – Gdańsk.
Analizowane będą też nowe lokalizacje przystanków (mogą powstać nowe przystanki lub mogą być przesuwane dotychczasowe). Inwestycja będzie najpewniej wykonywana etapowo. Zabierający głos goście byli zadowoleni z planów, łyżkę dziegciu włożył jedynie burmistrz gminy Czarne Piotr Zabrocki, który uznał przedstawione plany za nieracjonalne, nierozsądne i wykluczające społecznie jego mieszkańców, bowiem nie ma w nich modernizacji połączenia z Człuchowa przez Czarne do Szczecinka.
– Chyba będziemy musieli przejść do innego województwa – zakończył Zabrocki. Jak poinformowano, nie ma możliwości, by jednocześnie zrobić wszystko na wszystkich odcinkach i trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo niewykluczone, że ta linia będzie brana pod uwagę w kolejnych etapach modernizacji.
Tekst i fot. (olo)
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.