29-08-24
Gm. Czersk. ZDJĘCIA, WIDEO
Przebudowa linii kolejowych. Przejazdy do likwidacji. Mieszkańcy: Nie było konsultacji. Co z przejściem podziemnym ze stacji w Czersku? Kiedy realizacja inwestycji? Pociągi mają jeździć nawet 200 km/h

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i firmy Transprojekt Gdański Sp. z o. o. spotkali się dziś (29.08) z mieszkańcami, sołtysami, przewodniczącymi osiedli i przedstawicielami UM w Czersku w sprawie omówienia założeń do projektu związanego z realizacją inwestycji "Przebudowa linii kolejowych nr 201, 203 oraz 215" na terenie gminy Czersk.

Pociągi mają jeździć nawet 200 km/h
Temat zgromadził wiele zainteresowanych osób. Reprezentanci firm projektujących nowe rozwiązania oraz PKP PLK przedstawiali szczegółowo przebieg linii kolejowych - po modernizacji (założenia, cele, zakres – zobacz TUTAJ). Mówili jak usprawnić ruch pociągów. Na przykład praktycznie od nowa zostanie wykonana stacja w Czersku z podziemnymi przejściami pomiędzy peronami. Ponadto pod dwoma przebudowanymi wiaduktami w Czersku - nad ul. Lipową oraz Łubianki będzie obniżony teren - w efekcie wzrośnie prześwit do 4,5 metra wysokości. Nowym elementem dla szybko poruszających się pociągów (do 160 km/h) ma być łącznica w okolicach Łęga, która ma połączyć linie 203 i 201 (opis trasy poszczególnych linii – poniżej w tekście).



Likwidacje przejazdów. Mieszkańcy: Nie było konsultacji
W związku z inwestycją mają być podwyższane kategorie dotychczasowych przejazdów kolejowych (lepsze zabezpieczenia), jednak szereg przejazdów na każdej z linii ma być zlikwidowanych. Ludzie nie kryli swojego niezadowolenia z faktu, że dopiero teraz, już po wydaniu decyzji środowiskowych, organizowane jest otwarte spotkanie w szerszym gronie. Kierownik projektu poinformowała, że konsultacje ze społeczeństwem już były wcześniej, wg określonej procedury - ostatnio pod koniec 2023 roku. Dodała, że prowadzono je przy udziale reprezentantów społeczeństwa – poprzednich władz.

- Przecież nikt z nami nie prowadził konsultacji. Tak nie można, jesteśmy postawieni przed faktem dokonanym – przekonywali ludzie, dowiedzieli się jeszcze, że dzisiejsze spotkanie ma charakter informacyjny.

- To przerzucanie kosztów na mieszkańców. Budowanie dróg dojazdowych po likwidacji przejazdów, czyli wydłużanie dojazdu – mówi radny Zenon Konefka (drogi dojazdowe mają pozostać w takim standardzie jak obecne prowadzące przez przejazdy kolejowe).

Światełko w tunelu… Jest jeszcze szansa na zmiany
Jednak jest jeszcze światełko w tunelu, bowiem wojewoda nie wydał do tej pory decyzji lokalizacyjnych dla przedsięwzięcia. Pierwszy wniosek będzie dotyczył linii 201 (Maksymilianowo – Kościerzyna, w gm. Czersk, Szałamaje, Wojtal, Łąg Południowy - ważne, zapewniono bufor peronowy na stacji - więcej w tym temacie wkrótce), bo jest na nią zapewnione finansowanie. Czas na zgłaszanie uwag do wojewody będzie najprawdopodobniej do połowy przyszłego roku – po złożeniu wniosku przez inwestora. Szacuje się, że zadanie może rozpocząć się w 2025, a zakończyć w 2029 roku.

Wnioski o wydanie decyzji lokalizacyjnych na kolejne linie 203 (Czersk – Tczew) oraz 215 (Laskowice – Bąk przez Osie, Szlachtę i Czersk) nie będą na razie składane, ponieważ na razie brak finansowania.   

Przejście podziemne do ul. Towarowej w Czersku? Co z wiaduktem – na tzw. „byszongu”?
Przedmiotem spotkania była również kwestia wcześniejszych wniosków mieszkańców dotyczących utworzenia podziemnego przejścia z dworca PKP w Czersku w kierunku ul. Towarowej. W tej sprawie władze chcą interweniować nawet w Warszawie.
Podobne działania mają być podejmowane w związku z potrzebą (po zapowiedzi likwidacji miejscowych przejazdów kolejowych) powstania nowego przejścia lub przejazdu (wiadukt – odbudowa na tzw. „byszongu”)  w ciągu ul. Podgórnej w Czersku.
Jest szansa na skorzystanie z ministerialnych odstępstw dotyczących przepisów, którymi kierują się projektanci.

Padł też wniosek aby władze pozyskały od inwestora szczegółową prezentację z projektem w celu przekazania jej opinii publicznej. Na koniec spotkania każdy miał możliwość skorzystania z indywidualnej rozmowy.

(red)





Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.