15-05-20
Gm. Czersk. Pytania i odpowiedzi
Inwestycje na kolei oraz wokół dworca PKP w Czersku
Wczoraj (14.05) burmistrz Czerska, Przemysław Biesek-Talewski, był w PKP PLK – Zakładzie Linii Kolejowych w Gdyni . Pytał m.in. o szczegóły programu dotyczącego budowy 200 przystanków kolejowych w Polsce. Jednak okazało się, że spółka nie była informowana o programie i nie uczestniczyła w doborze przystanków.
Przypomnijmy, program dotyczący budowy nowych przystanków m.in. na terenie okolicznych gmin (Czersk, Czarna Woda) przybliżano w środę - zobacz artykuł (tutaj).
Po prezentacji w Czersku pojawiają się pytania np. w kwestii budowy podziemnego przejścia pod torowiskiem - Czy będzie tylko prowadzić do ul. Dworcowej czy też może do ul. Towarowej? Czy na peronach planuje się nowe zadaszenia, inną zabudowę, itd. Czy może jest już wizualizacja, szkic, itp. Czy w Czersku jest już dokumentacja lub na jakim jest etapie? Jest też sprawa toalet, jak planuje się ją rozwiązać? Pojawią się z prawdziwego zdarzenia (dla podróżnych) po remoncie budynku dworca PKP czy dopiero np. po przebudowie stacji, peronów?
„Dla linii 201 Maksymilianowo – Gdynia zaawansowane są prace nad dokumentacją techniczną, a linia jest przygotowywana do kompleksowej przebudowy. Czy przystanki Łąg Południe i Szałamaje przebudowane będą w ramach kompleksowej inwestycji, czy wcześniej – w Zakładzie Linii Kolejowych w Gdyni nie wiedzą.
Dla linii 203 Chojnice – Tczew sprawa jest na dużo wcześniejszym etapie. Do roku 2023 ma powstać dokumentacja projektowa dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów w sieci TEN-T". W tej chwili powstaje koncepcja przebudowy linii 203, w tym stacji Czersk. Według jej założeń układ torów i peronów w Czersku ma ulec całkowitej zmianie. Zadanie to będzie kosztować – wg z-cy dyrektora ds. technicznych ZLK pana Leszka Lewińskiego - co najmniej 100 mln zł. Czy przed kompleksową przebudową stacji Czersk będą prowadzone jakieś prace – tego jeszcze nie wiadomo.
Obie inwestycje (przebudowę linii kolejowych nr 201 i 203) prowadzi utworzone w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny. W najbliższym czasie pozyskamy z tegoż Centrum aktualną koncepcję dla stacji Czersk. Jest ona nam potrzebna również po to, żeby, projektując budowę ulicy „Nowej Kolejowej” (od Królowej Jadwigi do Lipowej – przyp. red.), nawiązać do rozwiązań przewidzianych przez PKP PLK.
Trzeba pamiętać, że odrębnym zadaniem jest przebudowa stacji Czersk (układu torowego, peronów, tunelu pod torami), która należy do PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a odrębną przebudowa budynku dworca i jego otoczenia, w tym układu drogowego – to jest z kolei zadanie gminy. Realizacja zadania „Budowa węzła integracyjnego w Czersku wraz z trasami dojazdowymi” planowana jest w kolejnej perspektywie finansowej UE, z dofinansowaniem zewnętrznym. Toalety dla podróżnych docelowo znajdą się w budynku dworca, w części środkowej, która będzie pełniła funkcję obsługi pasażerów pociągów i autobusów. Póki co planujemy rozwiązania przejściowe, nad którymi obecnie pracujemy” – informuje burmistrz Przemysława Biesek-Talewski.
(red)
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.