Artykuł reklamowy
JAK KORZYSTAĆ Z SYSTEMU FALA W REGIONIE CHOJNICKIM?
Od stycznia mieszkańcy Chojnic mogą testować System FALA w rozszerzonej wersji. Oprócz dostępnego wcześniej portalu systemfala.pl a także możliwości podróżowania z Kartą FALA lub z własną kartą płatniczą, pasażerowie już od ponad miesiąca mogą wybrać wariant mobilny i zainstalować na swoim smartfonie aplikację FALA. Warto podkreślić, że podróżowanie z aplikacją nie wymaga korzystania z czytników kart w pojazdach.
Tym samym mieszkańcy, nie tylko Chojnic, ale też gmin ościennych obsługiwanych przez Miejski Zakład Komunikacji, mają dostęp do wszystkich podstawowych funkcji Systemu FALA. Choć dzieje się to w trybie testowania to usługa jest w pełni dostępna w ramach wszystkich połączeń MZK Chojnice.
System FALA – kilka faktów
Przypomnijmy - System FALA to narzędzie do planowania podróży oraz płacenia za przejazdy w transporcie publicznym na terenie województwa pomorskiego. Docelowo obejmie on swoim zasięgiem trasy transportu kolejowego (pociągi aglomeracyjne i regionalne, czyli połączenia POLREGIO oraz PKP SKM) oraz trasy komunikacji miejskiej organizowanej przez następujące miasta: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Władysławowo, Chojnice, Lębork, Puck, a także Wejherowo.
Pasażer, aby móc korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie zaoferuje FALA, będzie zobowiązany do założenia w nim konta i rejestracji. To umożliwi zautomatyzowanie dużej części procesów związanych z doborem odpowiedniej opłaty za przejazd (z wykorzystaniem ulg, najkorzystniejszych opcji cenowych itp.). Co ważne – konto FALA warto mieć, ale nie jest to obligatoryjne, by korzystać z infrastruktury Systemu FALA (falomatów i czytników). Za przejazd zapłacić można też kartą bankomatową.
OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone w portalu na stronie systemfala.pl)
rozpoczyna podróż z Kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika/falomatu na wejściu do pojazdu i wyjściu z pojazdu, dokonując tym samym rejestracji wejścia i wyjścia-tzw. check-in/check-out. Jest to czynność równoznaczna z zawarciem umowy przewozu, czyli nabycia biletu.
OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA
podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika/falomatu na wejściu i na wyjściu z pojazdu, a jeśli chce, aby zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i wybiera odpowiednie bilety ulgowe.
Czym jest rejestracja wejścia i wyjścia z pojazdu, tzw. „check-in/check-out”?
Rejestracji wejścia i wyjścia dokonują pasażerowie, którzy nie posiadają biletu miesięcznego.
REJESTRACJA WEJŚCIA (check-in) to czynność wykonywana przez pasażera polegająca na niezwłocznym i skutecznym zbliżeniu Karty FALA/karty płatniczej do falomat/czytnika w pojeździe. Odczyt karty zostanie potwierdzony sygnałem dźwiękowym i odpowiednią informacją na urządzeniu.
REJESTRACJA WYJŚCIA (check-out) to czynność wykonywana przez pasażera, polegająca na skutecznym zbliżeniu Karty FALA/karty płatniczej do falomatu/czytnika w pojeździe. Czynność tę wykonać należy przed przystankiem, na którym pasażer chce wysiąść. Odczyt karty zostanie potwierdzony sygnałem dźwiękowym i odpowiednią informacją na urządzeniu. Check-out jest potrzebny, aby system naliczył prawidłowy bilet, adekwatny do liczby przejechanych stref. W przypadku braku rejestracji wyjścia system naliczy bilet maksymalny na strefę A+B+C.
Rejestracji wejścia/wyjścia mogą dokonywać także pasażerowie niezarejestrowani (np. turyści). Robią to za pomocą własnej karty płatniczej. Osoby te mogą też skorzystać z innej opcji (bez check-in/check-out), kupując konkretny bilet na ekranie dotykowym falomatu – wtedy pasażer nie rejestruje się ani przy wejściu, ani przy wyjściu z autobusu.
Zobacz film: Jak korzystać z falomatów i czytników w komunikacji miejskiej?
Gdzie w regionie chojnickim działa System FALA?
Obecnie FALA działa na całym obszarze obsługiwanym przez Miejski Zakład Komunikacji w Chojnicach, zarówno w strefie miejskiej A, jak i w strefach podmiejskich B i C. Docelowo system obejmie też wszystkie trasy pociągów PolRegio obsługujące wszystkie stacje i przystanki czynne w ruchu pasażerskim na terenie województwa pomorskiego – w tym także w powiecie chojnickim. Włączając w to linie SKM będzie to 205 lokalizacji.
Aplikacja FALA – co nowego?
Na obecnym etapie osoby testujące aplikację mogą zapisać na koncie przysługujące ulgi, dodać kartę płatniczą jako dodatkowy identyfikator, ale też jako instrument płatniczy w Systemie FALA. Ponadto w aplikacji pasażer może zasilić ePortmonetkę, ustawić cykliczne i automatyczne jej doładowania, pobrać fakturę za zakupiony bilet, zwrócić bilet okresowy przed rozpoczęciem jego ważności, a także zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku, skonfigurować swoje konto FALA i powiązać je z innymi kontami (np. członka rodziny). Aplikacja dostępna jest w sklepach Google Play (Android) oraz App Store (iOS).
Osoby, które nie chcą lub nie mogą skorzystać z aplikacji, nadal mają alternatywę. Portal systemfala.pl umożliwia rejestrację konta w Systemie FALA. Można tam też zamówić Kartę FALA lub zintegrować z systemem własną kartę płatniczą. Po wejściu do pojazdu wystarczy przyłożyć jedną z kart do Falomatu.
Zobacz film: Jak przypisać ulgi do swojego konta w Systemie FALA?
- Każdy może wybrać wariant dogodny dla siebie - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki InnoBaltika, odpowiedzialnej za wdrożenie Systemu FALA w województwie pomorskim. - Ktoś preferuje zarządzanie swoimi sprawami przez telefon, a ktoś inny woli mieć kartę z doładowaną kwotą. Jeszcze inny nie chce zakładać indywidualnego konta tylko w razie potrzeby po prostu wejść do autobusu i mieć pewność, że nabędzie w nim bilet z wykorzystaniem karty bankowej. To wszystko umożliwia FALA. Zapraszamy mieszkańców Chojnic i okolic do dalszego testowania systemu oraz dzielenia się z nami doświadczeniami, opiniami. To dla nas bardzo ważne, aby system udoskonalać. Chcemy wpasować się w realne potrzeby pasażerów i zachęcać ich do zmiany przyzwyczajeń w zakresie transportu publicznego.
Jak wygląda kontrola biletów w systemie FALA?
Osoba uprawniona do kontroli biletów na przejazd sprawdza ważność biletu – w tym celu pasażer może okazać kontrolerowi aplikację w swoim telefonie, kartę FALA, lub własną kartę płatniczą zarejestrowaną w systemie. Oczywiście nadal ważne są i będą także tradycyjne, drukowane bilety komunikacji miejskiej, wydawane przez MZK Chojnice, a także bilety kolejowe zakupione bezpośrednio u przewoźników. Uwaga! Osoba podróżująca w ramach biletu okresowego nie muszą nic dodatkowo robić w pojeździe, w tym przykładać karty do czytnika. Jedyny jej obowiązek to okazanie karty przy kontroli.
Co z pasażerami uprawnionymi do bezpłatnych przejazdów?
Wiele pytań dotyczących nowego systemu mają chojniczanie uprawnieni do przejazdów bezpłatnych. Czy pasażer korzystający z takich podroży powinien założyć konto FALA i zamówić Kartę FALA? Oczywiście nie ma takiego obowiązku - prawo do bezpłatnych przejazdów pozostaje bez zmian. Podczas kontroli biletów wystarczy okazać dokument potwierdzający uprawnienia. Jednak posiadanie Karty FALA może być pomocne w podróżowaniu poza granicami gminy - po całym województwie pomorskim.
Punkt Obsługi Klienta Systemu FALA w Chojnicach
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące funkcjonowania systemu? Odwiedź Punkt Obsługi Klienta FALA mieszczący się przy ulicy Angowickiej 53 w Chojnicach. Pracownicy Punktu pomogą założyć konto w systemie, wyrobić Kartę FALA lub dodadzą kartę płatniczą jako identyfikator w systemie. POK czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 14:00.
- Należy podkreślić, że System FALA jest alternatywą, a nie obowiązkiem. To oznacza, że pasażerowie w dalszym ciągu będą mogli nabywać bilety w znanych im dotąd kanałach sprzedaży biletów. InnoBaltica Sp. z o.o. będzie na bieżąco informować o kolejnych etapach publicznego testowania. – dodaje Cyprian Maciejewski.
Więcej informacji na:
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.