Artykuł sponsorowany
Jesteś debiutującym pisarzem? Zobacz, jak wydać książkę w modelu subsydiowanym
Dzisiejszym debiutującym pisarzom trudno jest zaistnieć na rynku i zaprezentować swoje dzieła szerszemu gronu odbiorców. Jednak możemy przypuszczać, że wciąż mamy wiele nieodkrytych talentów i książek, które po opublikowaniu znajdą swoich fanów. Dlatego, jeśli stworzyłeś ciekawą historię i chcesz podzielić się nią z czytelnikami, nie zrażaj się odmowami z wydawnictw. Jeśli publikacja w modelu tradycyjnym nie jest możliwa, nadal masz szansę współpracować z oficyną wydawniczą w systemie subsydiowanym.
Współpraca z debiutantem – wyzwania dla wydawnictwa
Debiutant ma mniejsze doświadczenie niż autor, który ma na swoim koncie kilka albo kilkanaście wydanych pozycji. Jego teksty, jak wynika z doświadczenia wydawców z Novae Res, wymagają gruntownego redagowania i korekty, co oznacza, że praca nad nimi trwa dłużej. Współpraca w procesie wydawczym też jest bardziej wymagająca, bo to głównie wydawca wnosi swój wkład – know-how, technologie, strategie dystrybucji i promocji.
Jednak udany debiut to często początek współpracy długofalowej. Wspomniane wydawnictwo w tej formule współpracowało z takimi twórcami jak Adrian Bednarek, Agnieszka Lingas-Łoniewska, czy Piotr C., którego książki sprzedały się w półmilionowym nakładzie (dla porównania, debiuty mają znacznie mniejszy zasięg i statystycznie sprzedają się w około 400 egzemplarzy). Jak widzisz, różnice w liczbie sprzedanych książek potrafią być duże, a ich wydanie jest równie pracochłonne.
Subsydiowane publikowanie szansą dla młodych pisarzy
Pomimo trudności, młody pisarz wciąż ma szansę na udany rynkowy debiut. Warto jednak rozważyć inne formy wydawnictwa niż to tradycyjne. Subsydiowany model publikacji polega na współfinansowaniu wydania książki przez autora i wydawnictwo. Pozwala na podział kosztów, które niejednokrotnie przewyższają możliwości pisarza, gdyby ten zdecydował się na self-publishing, czyli wydawnictwo niezależne. Dzięki subsydiacji można pokonać też inne bariery, jak brak wystarczającej wiedzy oraz doświadczenia, które pozwoliłyby na sprawne przejście procesu wydawniczego i zakończenie go potencjalnym sukcesem.
Promocja debiutów, czyli jakie działania marketingowe wspierają sprzedaż książek
Sprzedaż książek wymaga dobrze opracowanej i wdrożonej strategii promocyjnej. Jeśli chodzi o marketing, można działać wielotorowo, wykorzystując wiele kanałów kontaktu z czytelnikami oraz księgarzami – zarówno pośrednich, jak i bezpośrednich. Wymaga to jednak sporo czasu i pieniędzy, stąd doświadczenie i kontakty wydawnictwa są nieocenione.
Przykładowe działania, które sprawdzają się przy promocji dzieł debiutantów to: produkcja egzemplarzy recenzenckich rozsyłanych do blogerów i mediów, tworzenie informacji prasowych, plakaty i zakładki, wywiady z autorem, konkursy z nagrodami, posty w social mediach, publikacje w blogosferze i na YouTube.
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.