13-05-22
Powiat chojnicki. Jak odróżnić fałszywą wiadomość od prawdziwej?
Oszuści nie próżnują i na cel ponownie
wybrali sobie mieszkańców powiatu chojnickiego
Już wcześniej informowaliśmy o oszustwie polegającym na podszyciu się pod dostawcę energii i wysłanym SMS-sie do użytkowników z informacją o konieczności zapłaty zaległości za prąd. Oszuści nie próżnują i na cel ponownie wybrali sobie mieszkańców powiatu chojnickiego.
Nadawca wiadomości podszywa się pod PGE Polską Grupę Energetyczną i wysyła fałszywe SMS-y z informacją o planowanym wyłączeniu prądu. Najlepiej wykasować taki SMS i nie otwierać strony podanej w wiadomości. | fot. ilustrac.
Sprawcy oszustwa podszywając się pod dostawcę energii wysyłają do użytkowników wiadomość sms, w treści której informują o zaległości za prąd. Nieuregulowanie tej kwoty spowoduje odłączenie energii elektrycznej. W wiadomości podany jest również link, umożliwiający dokonanie opłaty. Mając powyższą sytuację na uwadze, raz jeszcze przestrzegamy przez sprawcami oszustw. Ich metody są cały czas udoskonalane, dlatego bardzo ważne jest, żebyśmy nie robili niczego pochopnie i pod presją czasu.
Zanim dokonamy płatności musimy zweryfikować czy opisana w wiadomości sytuacja faktycznie ma miejsce. Nigdy też nie wchodźmy w otrzymane linki, które przekierowują nas na fałszywe strony banku. Nie dajmy się zwieźć, gdyż są one łudząco podobne do tych, z których korzystamy na co dzień. Podczas logowania się musimy być bardzo ostrożni i czujni. Ważne jest także, żebyśmy o metodach stosowanych przez oszustów rozmawiali z najbliższymi. To pozwoli im ochronić nie tylko pieniądze, ale i dane osobowe.
PGE Obrót apeluje do swoich Klientów o zachowanie szczególnej ostrożności, nieotwieranie fałszywych linków oraz niewpłacanie pieniędzy na numer konta przekazany w fałszywej korespondencji, a w przypadku wątpliwości o kontakt z PGE Obrót za pośrednictwem kanałów zdalnych lub w stacjonarnych Biurach Obsługi Klienta.
Jak odróżnić fałszywą wiadomość od prawdziwej?
PGE Obrót przypomina, aby zawsze sprawdzać informacje otrzymywane drogą pocztową i elektroniczną. Spółka podkreśla, że w korespondencji przypominającej o zaległych płatnościach oraz zamiarze wstrzymania dostaw energii elektrycznej zawsze podany jest nr Klienta, nr faktury/dokumentu wraz z terminem płatności i kwotą do zapłaty. Nie ma tam natomiast linku kierującego bezpośredniego do systemów płatności internetowych.
Działania zapobiegawcze w Grupie PGE
Wszystkie przypadki fałszywych wiadomości są przez PGE na bieżąco monitorowane, a strony zawierające fałszywe linki blokowane. Największy sprzedawca energii przypomina również, aby zawsze weryfikować otrzymywane informacje. Szczegółowe informacje, dotyczące zasad związanych z cyberbezpieczeństwem, można znaleźć tutaj: https://www.gkpge.pl/Oferta/nie-daj-sie-oszukac
(red.) KPP Chojnice
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.