31-12-21
POMORSKIE. Dobra informacja m.in. dla mieszkańców Kartuz, Skórcza i Chojnic
POMORSKIE. Co się działo na pomorskich
torach i na drogach? Podsumowanie 2021 r.
Fot. Renata Dąbrowska
Na wiosnę rozpoczęła się elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pełną parą idą też prace przy projekcie PKM Południe, który zakłada budowę kolei przez południowe dzielnice Gdańska. Ile pasażerów przewieźliśmy w mijającym roku a ile kilometrów dróg w naszym regionie zostało wyremontowanych?
Jaki był 2021 r. na kolei i na drogach. Aleksander Olszak rozmawia z wicemarszałkiem województwa Leszkiem Bonną, który jest odpowiedzialny między innymi za infrastrukturę na Pomorzu.
Panie marszałku, ilu pasażerów przewiozły pociągi na Pomorzu w 2021?
– Z danych szacunkowych wynika, że w ciągu minionych 12 miesięcy przewieźliśmy 42 070 733 pasażerów. Ale ta liczna zapewne jeszcze się zmieni, bo szczegółowe informacje poznamy w połowie pierwszego kwartału 2022 r. Wtedy będą pełne wyliczenia za mijający rok.
Ponad 42 mln pasażerów, to dużo czy mało?
– To zależy. Jeśli porównamy to do roku 2020 to oczywiście wzrost liczby pasażerów jest znaczący, bo o ponad 12 mln. Ale wtedy pociągi opustoszały, mieliśmy wiosenny i jesienny lockdown, powszechną prace zdalną. Natomiast jeśli odniesiemy tą liczbę do roku 2019, który przypomnę zamknął się rekordową liczbą ponad 56 mln pasażerów, to oczywiście jest spadek o około 20 proc. Ale widać, że powoli pasażerowie wracają do niezawodnego środka transportu jakim jest kolej.
Wróciły też długo oczekiwane pociągi do Kwidzyna
– Mimo dużego opóźnienia ze strony Polskich Linii Kolejowych przyjęliśmy to z wielką radością. Mieszkańcy długo czekali na ponowne uruchomienie po remoncie połączenia pomiędzy Malborkiem a Kwidzynem. Pamiętam, że w lipcu podczas inauguracyjnego przejazdu na kolejne stacje wychodzili mieszkańcy, żeby powitać pociąg. W sumie uruchomiliśmy tam dziewięć par pociągów z których korzysta coraz więcej pasażerów.
W czerwcu z kolei rozpoczęła się elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oczywiście wieloletni projekt. Proszę powiedzieć co już udało się zrobić?
– Zacznę od ciekawostki. Czy wiecie Państwo, ile fundamentów słupów i bramek trakcyjnych będzie wbitych na całej linii PKM? 1150, a wbitych zostało już około 600. Na odcinku Brętowo – Kiełpinek – Rębiechowo prace związane z fundamentami zostały już praktycznie zakończone. A już w styczniu 2022 r. wykonawca wejdzie na najtrudniejszy odcinek czyli Brętowo – Strzyża. Warto pamiętać, że nie tylko elektryfikujemy PKM, ale i budujemy nowy przystanek Gdańsk Firoga. Tam widać już zarys obu peronów oraz fundamenty pod charakterystyczną czerwoną wiatę.
Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, to nie tylko działająca już linia kolejowa, ale także nowe zadanie o nazwie PKM Południe. Na jakim etapie są prace związane z tym projektem?
– Od czerwca, czyli od podpisania umowy na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego prowadzone są intensywne prace nad dokumentacją. To nie są może spektakularne i powszechnie widoczne prace, ale bez szczegółowych analiz np. wariantów przebiegu trasy PKM Południe, nie jest możliwe przygotowanie inwestycji. Efekty prac poznamy już za kilka miesięcy. Natomiast już teraz chciałbym zaprosić mieszkańców południowych dzielnic Gdańska na spotkania informacyjne. O ich terminach poinformujemy wkrótce.
Zjedźmy z torów na drogi. Jaki był 2021 rok dla drogowców?
– Zadania drogowe, zresztą podobnie jak kolejowe to zadania wieloletnie. Od lat realizujemy na Pomorzu program „wielka łaty”. To szeroki projekt remontu i modernizacji dróg wojewódzkich na Pomorzu. W ramach „wielka łaty” wykonywana jest na przykład nowa jezdnia na całej szerokości drogi wraz z utwardzeniem poboczy i nowym oznakowaniem pionowym i poziomym.
Ile w taki razie kilometrów dróg zostało odnowionych?
– w 2021 r. działaliśmy na wszystkich drogach wojewódzkich naszego regionu, a remont objął łącznie ok. 115 km dróg.
A jest jakaś inwestycja, z której jest Pan szczególnie zadowolony?
– Cieszę się ze wszystkich, nawet najmniejszych inwestycji. Ale jeśli mam wybierać, to jestem bardzo zadowolony z prac na drodze wojewódzkiej 224 pomiędzy Godziszewem a węzłem autostradowym Stanisławie. Jest to ostatnie zadanie zaplanowane w ramach RPO 2014 – 2020. Pierwszy wykonawca zszedł z placu budowy nie kończąc robót. Na szczęście dzięki zaangażowaniu i determinacji pracowników Zarządu Dróg Wojewódzkich udało się doprowadzić do wyboru nowego wykonawcy i wznowienia prac budowlanych.
Zapytam jeszcze o drogę wojewódzką 501. Została ona zmodernizowana w ramach międzynarodowego projektu
– Dokładnie. W ramach projektu „Transgraniczne Trakty” zmodernizowano ok. 5 km drogi przebiegającej przez Mierzeję Wiślaną. Prace zakończyliśmy jesienią. Natomiast w ramach tego projektu prace prowadzone są także w Bałtyjsku w Obwodzie Kaliningradzkim. Moim zdaniem, Transgraniczne Trakty, to doskonały przykład międzynarodowej współpracy.
Ale to nie koniec inwestycji na tej drodze?
– Otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach rządowego programu Polski Ład. Dzięki temu zmodernizujemy kolejny jej odcinek. Chodzi o około 17 km pomiędzy Stegną a Krynicą Morską. Mam też dobrą informację dla mieszkańców Kartuz, Skórcza i Chojnic. Z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg otrzymaliśmy dofinansowanie budowy obwodnic tych miejscowości w ciągu dróg wojewódzkich.
Dziękuję za rozmowę.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.