27-12-25
Powiat chojnicki. Nie wszyscy są zwolennikami budowy tej trasy
Starosta Marek Szczepański kibicuje
powstaniu drogi Via Pomerania

Trwa dyskusja wokół koncepcji budowy drogi szybkiego ruchu pn. Via Pomerania i potencjalnych tras jej przebiegu. Zwolennikiem jej budowy jest starosta chojnicki Marek Szczepański. Natomiast na profilu na FB pn. „Nie dla budowy Via Pomerania przez obszary chronionej przyrody” obawiają się, że jej „niecywilny” standard jest zagrożeniem dla leśnej zwierzyny.
Temat zawirowań wokół planów budowy Via Pomerania i jej trasy pojawił się w dyskusji na niedawnej konferencji prasowej starosty Marka Szczepańskiego. Włodarz uważa, że jest za wcześnie, by odnosić się do tego, którędy pójdzie jej przebieg. Będzie on determinowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej i GDDKiA.
- Jak będzie pokój na Ukrainie i zostanie zawarte porozumienie, to wiele takich projektów związanych z obronnością może być zatrzymanych. Wówczas emocje wokół takich inwestycji mogą opaść, a kraje europejskie wspierające Ukrainę mogą zacząć się zastanawiać nad wysokością nakładów na obronność. Ja kibicuję temu projektowi, bo ma wymiar nie tylko militarny, ale i gospodarczy, wpłynie pozytywnie na rozwój regionu – stwierdził starosta Marek Szczepański.
Nie wszyscy są zwolennikami budowy tej trasy. Są głosy, że lepiej te mld zł wydać na rewitalizację i rozbudowę linii kolejowych w regionie, są i podnoszący zagrożenia ekologiczne. Poniżej treść postu autorów strony na FB „Nie dla budowy Via Pomerania przez obszary chronionej przyrody”.
„Poprosiliśmy sztuczną inteligencję o wygenerowanie drogi spełniającej te same kryteria, jakie posiadać ma Via Pomerania. Na zdjęciu widać to, co otrzymaliśmy. W oczy natychmiast rzuca się brak jakichkolwiek płotów, ekranów akustycznych, czy tego co nas interesuje najbardziej - przejść dla zwierząt! Via Pomerania ma być według ostatecznych ustaleń drogą przyśpieszonego ruchu 2x2, o dopuszczalnej prędkości pojazdów do 100 km/h, choć wiemy doskonale, że jak zwykle kierowcy będą nią jeździli szybciej. Dodatkowo droga planowana na podstawie normy NATO MIL - STD - 209, czyli szerokość jezdni i promienie łuków szersze niż w klasycznych drogach + brak szykan, rowów, barierek oraz standardowego pasa i wysepek rozdzielających, wzmocnione podłoże, aby czołgi Leopard i Abrams o masie do ok. 70 ton mogły przemieszczać się po tej drodze bez uszkodzenia jej nawierzchni i konieczności stosowania osłon gąsienicowych.
Podsumowując: nie będzie to droga o parametrach cywilnych, czyli swoisty ewenement na mapie drogowej Polski i nijak nie możemy jeszcze dzisiaj przewidzieć w jak dużym stopniu wpłynie ona na zaburzenie migracji zwierząt, tudzież kolizje uczestników ruchu ze zwierzętami, nie zapominając o generowanym poziomie hałasu.”
Grafika z FB „Nie dla budowy Via Pomerania przez obszary chronionej przyrody”.
Chojnice.tv
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.



