18-02-25
Pow. starogardzki. INFORMACJA
POW. STAROGARDZKI. Duże zainteresowanie
budową obwodnicy Starogardu Gdańskiego
Poznaliśmy oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę blisko 16 km obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Przetarg na wyłonienie wykonawcy ogłosiliśmy w połowie listopada 2024 r.
W trakcie postępowania odpowiedzieliśmy na prawie tysiąc zapytań, co pozwoliło potencjalnym wykonawcom zoptymalizować swoje oferty. Obwodnica Starogardu Gdańskiego to już druga inwestycja, po obwodnicy Brzezia, która jest realizowana w woj. pomorskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).
Sprawdzamy oferty
Najniższa oferta o wartości 407 939 365,19 zł została złożona przez firmę UNIBEP. Najwyższą, na kwotę 593 935 597,69 zł, złożyła ONDE. Budżet GDDKiA na realizację zadania wynosi 593 360 186,99 zł.
Głównym kryterium oceny ofert jest cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:
– ekrany wraz z ich posadowieniem, instalacjami zasilającymi i konstrukcjami wsporczymi (20 proc.),
– obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (20 proc.).
Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (po uzyskaniu ZRID nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać pod koniec II kwartału 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22
Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Poprawa bezpieczeństwa
Dzięki budowie obwodnicy podniesiemy poziom bezpieczeństwa mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążymy lokalny układ komunikacyjny i zwiększymy przepustowość w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Kolejna inwestycja w woj. pomorskim
W 2022 roku jako pierwszą z PB100 oddaliśmy do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowaliśmy także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.
W ciągu DK22, w ramach PB100, przewidzieliśmy również realizację obwodnicy Człuchowa (złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.).
GDDKiA
Przebieg obwodnicy - jadąc od strony Czerska - trasa będzie omijała miasto z prawej strony:
Powiększ TUTAJ
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.