14-07-21
Czersk. Włodarz podejmie decyzję
Przebudowa ul. Łukowskiej w Czersku – burmistrz
spotkał się z mieszkańcami


Wczoraj (13.07) burmistrz Czerska rozmawiał z mieszkańcami ulicy Łukowskiej w Czersku. Towarzyszyli mu pracownicy czerskiego ratusza. Obecni byli również przedstawiciele zarządu osiedla „Tucholskie” oraz kilku radnych. Do spotkania doszło po tym gdy kilkunastu właścicieli posesji przy wspominaj ulicy zgłosiło pisemnie swój protest w sprawie wykupu ich gruntów pod planowaną przebudowę Łukowskiej (zobacz artykuł).


Na początku spotkania włodarz przedstawił zakres inwestycji. Projekt przewiduje poszerzenie ronda u zbiegu ul. Starego Urzędu, Alei 1000-lecia, Podleśnej i Łukowskiej, a także samej jezdni, która ma mieć szerokość 5 metrów. Ponadto mają powstać dwa chodniki po obu stronach drogi z pasami zieleni. Powstanie też kanalizacja deszczowa odbierająca wodę z nawierzchni. Planuje się wyniesienie skrzyżowania Łukowskiej z Sienkiewicza (element spowolnienia ruchu) oraz montaż lamp LED. Przebudowany zostanie odcinek od ronda do rowu melioracyjnego przy zakładzie stolarskim. Na nowym trakcie obowiązywać będzie prędkość do 30 km/h.
Burmistrz powiedział do zebranych, że zależy mu na kompleksowej, docelowej przebudowie drogi, która ma być bezpieczna dla uczestników ruchu. Gmina zamierza ubiegać się też o dofinansowanie.
Pytano włodarza, dlaczego nie zorganizował konsultacji przed wyborem konkretnego wariantu przebudowy (miały być trzy - z dwoma chodnikami, jednym oraz pieszojezdnia). Burmistrz mówił, że plany dotyczące realizacji zadania nie były tajemnicą, a osoby zainteresowane mogły zapoznać się z projektem w urzędzie. Dodał, że pomimo tego iż starosta chojnicki wydał już stosowną decyzję - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, na mocy której właściciele posesji mają zostać wywłaszczeni z części swoich działek, to jest jeszcze szansa na jej cofnięcie. Przemysław Biesek-Talewski powiedział, że spotkał się również w tym celu, aby wysłuchać opinii mieszkańców.
Padła uwaga, że jeśli już to powinny być zabierane grunty po obu stronach drogi równomiernie, a nie tylko po jednej stronie, ale według przedstawicieli gminy taki wariant byłby droższy ponieważ wiązałby się np. z przebudową linii energetycznej na koszt gminy.
Burmistrz usłyszał na spotkaniu, że mieszkańcy skłaniają się do wariantu z jednym chodnikiem. Obecnie pas, w którym ma być zlokalizowana nowa droga wynosi ok. 8 metrów szerokości, czyli jest wystarczający do usytuowania nowej jezdni, chodnika i opaski ochronnej przy drodze. Burmistrz poinformował, że w taki sam sposób ma być przebudowana ul. Podleśna, ale według niego ma ona inny charakter – jest drogą osiedlową o mniejszym natężeniu ruchu. Podobne zdanie miał do ewentualnego zastosowania wariantu z pieszojezdnią. Takiego samego jak przy przebudowie ul. Browarowej z 2013 roku - tutaj szerokość pasa z pieszojezdnią jest mniejsza niż Łukowskiej i wynosi ok. 7 metrów. Z sali padały też głosy o rozważeniu zastosowania innych elementów spowolnienia ruchu niż progi, np. tzw. szykan drogowych w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa nowego traktu.

Ostatecznie włodarz powiedział, że teraz rozważy głosy mieszkańców, przeanalizuje możliwość realizacji wariantu z jednym chodnikiem i opaską z projektantem, a potem podejmie stosowaną decyzję. Przedmiotowej informacji należy spodziewać się w najbliższym czasie.

(red)





Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.