24-04-19
Powiat chojnicki. Droga reforma, Problemy szkół po reformie, Pomorski nauczyciel w badaniach
Stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej
Publikujemy stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej w sprawie protestu nauczycieli.
Starostwo Powiatowe w Chojnicach
Droga reforma
Pomorska Rada Oświatowa już trzykrotnie wypowiadała się w sprawie reformy edukacji. Chodzi o likwidację gimnazjów i powrót do 8-klasowej szkoły podstawowej. Rada zwracała uwagę na zagrożenia dotyczące jakości kształcenia oraz kwestie finansowe i brak oszacowania rzeczywistych kosztów wprowadzonych zmian. – Koszty tej reformy, mimo wcześniejszych zapewnień strony rządowej, są ogromne – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Tylko w naszym województwie na podstawie odpowiedzi uzyskanych od 109 samorządów można je szacować dziś na poziomie 200 mln zł. Wiem też, że samorządy, chcąc zapewnić finansowanie zadań oświatowych, muszą z własnych środków i kosztem innych zadań, dopłacać do zbyt małej subwencji oświatowej – tłumaczy Struk.
Z ankiet, które dla urzędu marszałkowskiego wypełniło 109 pomorskich samorządów, wynika, że wzrost nakładów na oświatę odnotowano w 99 samorządach. Średnio w gminie, powiecie i mieście wydano na wdrożenie reformy 1,95 mln zł, co łącznie daje 192,67 mln zł w całym województwie. Jednak koszt reformy to nie tylko pieniądze. W latach 2017-2018 zwolniono 296 nauczycieli. W kolejnych zwolnień będzie jeszcze więcej – w roku szkolnym 2019/2020 pracy zabraknie dla 484 nauczycieli.
Problemy szkół po reformie
Ankiety, na które odpowiadały pomorskie samorządy, wskazały też inne problemy, z jakimi boryka się oświata. Wśród odpowiedzi najczęściej pojawiały się zarzuty zbyt szybkiego wprowadzania zmian przez rząd, niespójność przepisów prawnych i częste ich zmiany, brak jasnej interpretacji nowych przepisów. Trudnością i dla nauczycieli, i dla rodziców czy uczniów była konieczność wprowadzenia pracy dwuzmianowej w szkołach podstawowych.
Problemem jest też niewystarczająca subwencja oświatowa i jednoczesna wymóg dostosowania infrastruktury i wyposażenia szkół do nowych uczniów. Samorządy, w związku z przeznaczeniem środków na przygotowaniem szkół do reformy, musiały zrezygnować z wielu wcześniej planowych inwestycji. – Jestem pełen uznania dla determinacji protestujących nauczycieli – podkreśla Mieczysław Struk. – Sprzeciwiam się deprecjacji zawodu nauczyciela. Sprzeciwiam się również zrzucaniu na samorządy odpowiedzialności za wdrażanie tej nieprzemyślanej reformy oraz finansowania jej skutków – zaznacza Struk.
Pomorski nauczyciel w badaniach
W zeszłym roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim oraz Urzędem Statystycznym w Gdańsku przeprowadził badania oświaty. W badaniu wzięło udział ponad 27 tys. osób. O pomorskich nauczycielach wypowiadali się uczniowie, rodzice i sami nauczyciele. Było to pierwsze tego typu przekrojowe badanie w kraju.
Z badań wynika, że uczniowie poszukują nauczycieli z pasją. Z kolei nauczyciele potrzebują więcej wolności w realizacji programów kształcenia. Chcieliby uczyć młodzież nowymi metodami, z indywidualnym podejściem, jednak brakuje im szkoleń i możliwości (także finansowych). Cień na ich pracę kładzie też strach o to, czy będą mieli pracę w przyszłości oraz ciągłe reformy oświaty, które często pogarszają sytuację zamiast ją poprawiać.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.